communicatie

Motiverende gespreksvoering (MI)

Doel

Motiverende gespreksvoering (Motivational Interviewing, MI) is een directieve, maar cliëntgerichte methode om cliënten te helpen hun ambivalentie te overwinnen en hun intrinsieke motivatie te versterken, zodat zij in staat zijn hun gedrag te veranderen.

Toelichting instrument

  • Motiverende gespreksvoering is ontwikkeld voor het gebruik bij individuele cliënten. Het is een gidsende en doelgerichte gespreksstijl, waarbij de patiënt centraal staat en vanuit samenwerking de intrinsieke motivatie voor verandering van gedrag wordt uitgedaagd en versterkt.
  • Technieken kenmerkend voor motiverende gespreksvoering: reflectief luisteren; omgaan met weerstand; agenda bepalen en toestemming vragen; uitlokken van verandertaal.
  • Het gehanteerde model geeft inzicht in het veranderingsproces en de ontwikkeling die een persoon doormaakt, voordat hij daadwerkelijk bereid is te veranderen. Zes stadia van het veranderingsproces: 1.Voorbeschouwing (precontemplatie); 2.Overpeinzing (contemplatie); 3.Besluitvorming (voorbereiding); 4.Actie; 5.Onderhoud (consolidatie); 6.Terugval

Doelgroep(en)

Zorgverleners

Validatie en effectiviteit

Gevalideerd en effectief

Training / opleiding zorgverlener gewenst

Scholing gewenst: Meerdaagse training gecombineerd met regelmatige herhaling en verdieping (borging). Supervisie, coaching on the job zijn goede interventies om de gespreksstijl meer eigen te maken en te borgen.

Vorm

Gespreksmethode

Waar te vinden?

  • Achtergrondinformatie / brochure over Motiverende gesprekstechnieken van Vilans, de principes en 10 praktische tips.
  • Wat werkt: Motiverende gespreksvoering? (Literatuur search: Ned Jeugd Instituut. C. Bartelink 2013)
  • Meer informatie over scholing: Mintmed: Vereniging van Nederlandstalige trainers in motiverende gespreksvoering
  • Handboek over MI in het Nederlands: Stephen Rollnick, William R. Miller, Christopher C. Butler (2009), Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg, werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt. Ekklesia. ISBN 9789075569476

Kosten instrument

N.v.t.

Ontwikkeld door /contactpersoon

Miller en Rollnick (2002)

Organisaties die werken met methode / instrument

Methode wordt in binnen diverse werkvelden toegepast, binnen zowel 1e lijn als 2e lijn.

Voorbeelden, succes- en faalfactoren uit de praktijk

 

Datum van bijwerken /plaatsing instrument

Bijwerken: februari 2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *