communicatie

Socratisch motiveren

Doel

Socratisch motiveren is een korte, krachtige methode die hulpverleners kunnen toepassen wanneer hun cliënt niet meewerkt aan gedragsverandering. Met de methode kunt u de motieven van de cliënt verduidelijken zonder daaraan een waardeoordeel te verbinden.

Toelichting instrument

Socratisch motiveren is een cognitieve en gedragstherapie. Stapsgewijs creëert u duidelijkheid over het probleem, onderzoekt u hoe bereid de cliënt is om zijn gedrag te veranderen en brengt u de consequenties van het probleem in kaart. U blijft dus niet trekken aan een dood paard. Juist met die houding brengt u een vastgelopen behandeling vaak toch weer in beweging.
De vijf stappen van socratische gespreksvoering:

  • Vast stellen van het probleem
  • Kennis maken. Levensmotieven helder maken. Functie van het probleem vaststellen.
  • Voor- en nadelen van het probleem op korte en lange termijn.
  • Moet er volgens cliënt iets veranderen? Weet hij het zeker? Twijfelt hij of wil hij het laten zoals het is?
  • Wil hij veranderen ? Hoe? Sluit aan bij referentiekader.
    Niet veranderen? Contact houden hoe het gaat.

Doelgroep(en)

Zorgverleners die worden geconfronteerd met ‘ongemotiveerde’ of ‘lastige’ cliënten en vastzittende of hopeloze hulpverleningssituaties.

Validatie en effectiviteit

Niet bekend

Training / opleiding zorgverlener gewenst

Scholing gewenst
Workshop Socratisch Motiveren: Cure&Care Development

Vorm

Gespreksmethode

Waar te vinden?

‘Socratisch Motiveren’: boek van M. Appelman (gezondheidszorgpsycholoog en gedragstherapeut)
Boom Uitgevers Amsterdam, september 2014

Kosten instrument

N.v.t.

Ontwikkeld door /contactpersoon

Niet bekend

Organisaties die werken met methode / instrument

Niet bekend

Voorbeelden, succes- en faalfactoren uit de praktijk

 

Datum van bijwerken /plaatsing instrument

Bijwerken: februari 2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *