methode

Model ‘Van weerstand naar ‘gezonde’ eigen regie’

Doel

Generiek instrument gebaseerd op het model ‘Van weerstand naar ‘gezonde’ eigen regie’. Inschalen van de patiënt in 1 van de vier patiëntgroepen. Op basis van het model zijn ook de weerstanden van de patiënt te herkennen.

Toelichting instrument

Het patiëntmodel beschrijft vier patiëntprofielen, geeft handvatten voor bepaling van het patiëntprofiel en voor het aanpassen van de werkwijze van de zorgverlener op het type patiënt, inclusief het herkennen van weerstanden bij patiënten en zichzelf en deze functioneel om te buigen / in te zetten.

  • Hoe in de praktijk te gebruiken
    Een vragenlijst van twintig vragen om eenvoudig en doeltreffend het patiëntprofiel van de patiënt te kunnen bepalen. De zorgverlener krijgt handvatten op basis van vragenlijst: wie is hij/zij, welk gedrag past hierbij, wat zijn de valkuilen, welke benadering en aanpak heeft de patiënt nodig om in beweging te komen en welk resultaat is te bereiken?
    De antwoorden hierop leiden tot één van de vier typologieën.
    Type 1 ‘ zelfbewust – autonoom’;
    Type 2 ‘zoekende’;
    Type 3 ‘weerstand’;
    Type 4 ‘ weinig bereidwillig om’.

Doelgroep(en)

Generiek
Volwassenen

Validatie en effectiviteit

Het model ‘van weerstand naar gezonde regie’ is voortgekomen uit wetenschappelijk onderzoek van Bloem/Stalpers. De vragenlijst met twintig items is nog niet gevalideerd, maar wordt aan de hand van ervaringen uit de praktijk getoetst en bijgesteld (2016).

Training / opleiding zorgverlener gewenst

Scholing is gewenst. (zie ook …. op deze website)
Coaching/ trainingsprogramma voor zorgprofessionals is beschikbaar. Het door Dubois en Van Rij ontwikkelde coachingsconcept (zie hierboven) en het materiaal ontwikkeld door Zuyd Hogeschool en de Universiteit Maastricht (4-bollen model) geïntegreerd.

Training – De Coachende Praktijkondersteuner
De Coachende Zorgverlener

Vorm

Vragenlijst

Waar te vinden?

Dubois en van Rij

Ontwikkeld door / contactpersoon

Karin Dubois

Organisaties die werken met methode / instrument

Niet bekend

Voorbeelden, succes- en faalfactoren uit de praktijk

Niet bekend

 

Datum van bijwerken /plaatsing instrument

Bijwerken: februari 2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *