Herkenningswijzer lees- en schrijfproblemen bij volwassen Nederlanders
Doel
Hulpmiddel voor het herkennen van signalen en veelgebruikte smoezen die duiden op een taalachterstand. De herkenningswijzer geeft handvatten en tips om dit te herkennen, begrip te tonen en het probleem bespreekbaar te maken (2010).
Toelichting instrument
Laaggeletterden verbergen vaak dat zij slecht kunnen lezen en schrijven, omdat zij zich daarvoor schamen. Om hen te kunnen helpen is het belangrijk dat zorgverleners kenmerken van laaggeletterdheid herkennen.
Korte informatie over:
- Herkent u de signalen?
- Herkent u de volgende uitspraken?
- Wat kunt u doen?
Doelgroep(en)
Zorgverleners
Validatie en effectiviteit
Niet bekend
Training / opleiding zorgverlener gewenst
Direct inzetbaar
(zie ook: workshop Herkennen van laaggeletterdheid in uw organisatie)
Vorm
Folder / boekenleggerformaat
Waar te vinden?
Herkenningswijzer algemeen
Herkenningswijzer voor artsen
Kosten instrument
Gratis
Ontwikkeld door /contactpersoon
De Taalverkenner is ontwikkeld door de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van Stichting Lezen & Schrijven.
Organisaties die werken met methode / instrument
Breed verspreid binnen verschillende sectoren: gemeente, gezondheidszorg
Voorbeelden, succes- en faalfactoren uit de praktijk
- ‘U houdt de folder op zijn kop’. I. Lutke Schipholt / Medisch Contact /2010
Laaggeletterd en chronisch ziek gaan moeilijk samen.
Wie niet kan lezen en schrijven, leeft ongezonder en komt dus sneller bij de dokter terecht. En die geeft weer informatie mee waar de laaggeletterde weinig mee kan. Aan artsen de taak om analfabetisme te herkennen.
Lees verder
Datum van bijwerken /plaatsing instrument
Bijwerken: februari 2016
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!